Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Juif du Maroc

Juif du Maroc

Voilà un blog qui décrira et donnera un aperçu de la vie quotidienne de la Communauté Juive au Maroc d'aujourd'hui mais aussi d'antan. La vie de la communauté d'un aspect intérieur, du judaïsme marocain, du Maroc, via la vue personnelle de Marocains de confession Juive ou autre, dans leur pays.


כדי לענות חירום, קרן למורשת יהודיה מרוקנית - ידי סיימון לוי

Publié par Feuj Maroc sur 14 Mars 2012, 10:21am

Catégories : #JUIF AU MAROC

מורשת פנימה מבנים ושימושים בהקשרים עירוניים שונים -

רפאלה Cattedra פסקל גארט, קתרין מילר ומרצדס Volait (עורך)


סימוכין: סיימון לוי, "כדי לעמוד חירום, הקרן למורשת יהודיה המרוקאית" ברפאלה Cattedra פסקל גארט, קתרין מילר ומרצדס Volait (עורך), מצבי מורשת. מבנים ושימושים בהקשרים שונים עירוניים, ביירות / רבאט, Ifpo העיתונות / ז'אק Berque מרכז ("פרסומים עכשוויים"), 2010, [באינטרנט], זמין עכשיו 31 בינואר 2010, Accessed 7 נובמבר 2012. כתובת אתר: http://ifpo.revues.org/896

simon-levy.jpg

1)       שימור המורשת תרבותית מחייב הבנה ברורה של האתגרים שהיא מייצגת. במרוקו, המודעות הזאת היא תהליך מתמשך שלא הגיע לבגרות עדיין, מרוקאים התמודדו במהלך המאה האחרונה, האתגר של מודרניזציה פתאומית "מיובא". הסכסוך לכאורה בין 'asala ומו ג עשר ב1, האלמנט הראשון הוא פחות מפותח במונחים של בטון עושר, פיזי, רק כחלק ממסורת דתית או "זהות" לשונית. מנקודת מבט זו, רהיט, כלי או מבנים ישנים ייחשבו קלות "מיושנים ישן", בית קברים, עם אופיים המקודש שלו, סביר יותר, הם יאבדו עניין "ניב" כדי לשפר את השפה הקלסית או מקודש הוא להסיט את עיניו של אתר או מבנה מכובד אך נטש להשקיע בתחום, או את תמורת המכירה לרווחיות הברורה יותר של החברה. חששות הם אלה של ההווה והעתיד, נוסטלגיה ורגשות מודחקים כראייה חדשה של העבר אינה משחזר מורשתה המלאה, יוקרה "ציוויליזציוני", לכבודו, לתועלתו. כך, למשל, שהמלאכה המסורתית נשמרה בעיקר על ידי הפעילות שהיא התיירות המודרנית.

2)       זה הכרחי לכך, שresorbed בוז למה הוא "מיושן" ורלטיביזציה היוקרה המודרנית, חדש, עכשיו שבשגרה.

3)       באירופה, השינויים מצטברים מתקופה הסטורית אחת לאחרת, והיו מלווים בפעולות השימור הנדרשות. המודרניים מתווסף למורשת לשעבר ומודעות לו זמן להתאמן, לפתח, מוגש על ידי חינוך ומחקר הסטורי.

4)       כזה תודעה לא נולד באופן ספונטני במצב פנימי שבו דברים משתנים באיטיות, כאילו נצחי. המודרניות שתקומנה ואז יש את כל האטרקציות, אבל אז לשעבר נמצאות בסכנה גדולה שבתעבו כסימן של עבר חרג נדחה. מורשת תודעה חייבת להתגבר 1 שלב זה לביטול עצמי, פעם אחת את יוקרתו של רלטיביזציה "המודרנית", את הטעמים של ישן לחדש קסמיהם ...

5)       במקרה של מרוקנית יהודיה מורשת, מודע לעיכוב נעשה הרסני יותר מנטישתם של אתרים עקב הגירה. בתוך פחות משלושים שנה (1948-1975), חלק מהקהילות יהודיות שנעלמו (DRA ערים, אטלס, Debdou, ספר ...), אחרים ננטשו mellahs לחיות בשכונות בטוחות יותר. נטישה זו השפיעה על כל חמורה יותר בגלל המהירות שלו והאופי מסיבי של יציאות, כמו גם את מצב הרכוש הפרטי של נכס תרבותי מסוים. בתי כנסת נמכרו, הוסבו לבתים או לסדנות מקומיות; בתי אבות יפים התדרדרו להיה מושכרים ותת מושכרים היטב מתחת לערך. על ידי שמרנים, בתי קברים ומקדשים היו מוגנים בדרך כלל על ידי האופי הקולקטיבי שלהם והכבוד שהם מעניקים השראה, כצאצאי האוכלוסיות השכנות.

6)       מחיר כבד, שהוחמר על ידי ההערכה הנמוכה מדי של ערכים מסורתיים נחשבים על ידי מחזיקים בו כ" תרבות משנה "פיחות של תירבות באירופה 2, במערב, יחד עם תחושה של חוסר ודאות עודד את מכירתו של נכס תרבותי, או בריחתם כאשר חשדו לשמר אותם בעתיד.

7)       יהדות במרוקו היום להקים קהילה קטנה, אבל מאוד תוסס ויוזמה, צמודה לפזורה מרוקנית הוא נשאר בעריסה, ההתייחסות, מטרת טיולים רבים של זיכרון, אמונה, רגש. אנחנו מעריכים את כל עוד שמורשתו היא מופרדת ...

8)       עכשיו, היהודים המרוקאים להבין את הערך של מורשתם, מגלים מחדש באור של עבודה אקדמית והתעניינות של מבקרים: אלה של נוסטלגיה, הדור השני של תיירות יהודיה ... בה בעת מתפתח באוכלוסייה המוסלמית של ריבית עבור "צורות אחרות" של התרבות מרוקנית.

9)       אבל זה דחוף, כי רבים בתי הכנסה עתיקים נעלמו ואחרים מאיימים לנפול לחורבה. Mellahs 3 הריקבון וqsours 4, כמו כל Adobe בנייה, קריסה ... אם בתי קברים הם עמידים יותר, חלק לדעוך נטוש ...

10)   השנים הקרובות תהיינה קריטיות כדי למנוע את ההרס של כל קטע של המורשת רבה התרבותית של מרוקו. דחיפות זה נכלל במשרד לענייני תרבות לכל מה שנוגע לתמיכה הפוליטית ומוסרית, סיוע טכני (שרטוטים אדריכליים), או השתתפות בשותפות על ידי ההתערבות הישירה של אנשים מקצועיים בפרויקטים ספציפיים . אבל, עם 0.28% מהתקציב, המחלקה לתרבות צריכה להיות נתמכת על ידי היוזמות של החברה האזרחית.

 

11)   מועצת קהילות יהודיות, מצדו, יצרה כלי מיוחד, מורשת קרן התרבות היהודיה המרוקאית, שהיעדים 5 הן:

  1. לשחזר, לשמר, לתחזק בתי כנסת נטושים אדריכלי, הסטורי או פשוט סנטימנטלית;
  2. לשמר בתי קברים, שהיו עדים לקהילות יהודיות עתיקות;
  3. לארגן את האוסף של אובייקטים, ספרי קודש וכתבי יד, עדויות אתנוגרפי, צילום וקולנוע;
  4. ליצור ניפשת תערוכות מוזיאון;
  5. מודעות ל- המרוקאי היהודי וקדם באמצעות ספרים, סרטים, קלטות, כנסים וימי עיון;
  6. לנהל את הנכסים הללו בטווח הארוך ולהכשיר צוותות פיקוח הנדרש;
  7. לגייס משאבים כספיים ואנושיים, קריאה למענקים ושותפות, הנדיבות והתנדבות.

היתרונות של מודעות


12)       קרן לא לבד "להפוך למעיין". יוזמות של אונסק"ו, בעידוד המוסרי החזק כי הוא הסיווג של ערים מרוקניות ואתרים כמו "מורשת אוניברסלית", הוא מספק תמיכה טכנית גם למחקר המדעי של ספונסרים בינלאומיים יש עשה הרבה כדי להעלות כמה מחסומים פסיכולוגיים. גלובל הכרה באנדרטה שנחשבת "טריוויאלי" היא כוח מרכזי בהחלטות מקומיות. הרשימות שפורסמו על ידי קרן אנדרטת העולם והקטע שלו מתמחה במורשת יהודיה גם שחק תפקיד מרכזי במקרה של בית הכנסת אבן דנן בפז.

13)       מורשת מודעות גורם נוסף היא ללא ספק הפיתוח והפרסום של מחקר על תרומתם של יהודי מרוקו לתרבות היהודיה בכלל, ומערכת היחסים הקרובה שלו עם ההיסטוריה והתרבות של המערב עולם הערבי ומוסלמי. עבודתו של חי זעפרני 6, במיוחד אלף שנתי חיים יהודים במרוקו, הופץ באופן נרחב בצרפתית ובערבית, הייתה (מחדש) לגלות לציבור המרוקאי של שתי הדתות, הממד, שכח או מוסתר, המציאות המרוקאית. כיום, אנו עדים להופעתה של פריחה של מחקר באוניברסיטות שלנו 7, החוקרים מראות התעניינות מחודשת בכל העקבות המוחשיות של המרוקאית מחבת העבר 8.

14)       במקביל, בקרב דור הפזורה היהודיה המרוקאי הראשון או שני, הרצון לשמר את השורשים, כדי לגלות מחדש את הערש התרבותי קדם יוזמות כגון שיקום של בית ההכנסה טנג'יר נהון 9.

15)       צרכימים של תיירות ו, לייתר דיוק, את הפיתוח של תיירות יהודיה לטובת תהליך השלום במזרח התיכון, סוף הסוף לשחזר את האתרים ומונומנטים הנוגעים בדבר עניין מעשי. גולים יהודים מרוקאים ותיירים, ויהודים אמריקאים אחרים נמשכים על ידי mellahs ביקור, עירוני או כפרי, כמו בhillolot 10 תמיד חגגו עם פאר במסורת המרוקאית העתיקה. אתרים אפילו גילו מחדש, כמו בית ההכנסה של Adobe Arazan במלואו תחת 11, או באתר האינטרנט באיפראן אנטי אטלס.

קשיים אובייקטיביים


16)       הפסדים, לעומת זאת, הם עובדה בלתי נמנעת: ספריות כבר נמכרו בחו"ל, כמו ר ' יוסוף Benaïm פס, הועבר לסמינר התאולוגי היהודי בניו יורק, עם כתבי היד שלו וספרים נדירים, שהחלק מהם היו שרופה ... יציאות המשקעים בכמויות קולקטיביות של אובייקטים ננטשו (או גניבה) ועשו רווחים קטנים של זבל ושמחתם של אספנים ...


17)       כגון medinas, הבתים היינו לעתים קרובות mellahs ניזק בלתי הפיך. כמו כל כך qsours בבץ, דלי התושבים mellahs כפרי או עירוני נמס תחת מזג האוויר. ובאשר לבתי כנסת נטוש, אפילו אלה בערים גדולות, לעתים קרובות הם סובלים מכהונת אדמותיהם הפרטיות. נמכר, הם הפכו לדיור, חנויות ועוד. זה נכון שהם היו לעתים קרובות חלק ממבנה הפך לכנסייה על ידי הבעלים.

18)       בתי כנסת השייכים לועדות קהילתיות הסתדרו טובים יותר, למרות שחלקם סבלו מחוסר הבנת מנהיגים חסרי רגישות לערכים תרבותיים, או מצב מעורב, גם מקור פרטי וקהילתי של קשיים רבים. לעומת זאת, במקרה של תרומה לקהילה לשימור הוא מזל אמיתי.


19)       בכל המקרים, יש צורך דחוף בהתערבות ומודעת. בנייני Adobe יש רק חיים קצרים אם תחזוקה שוטפת חסרה. מסגרות מסורתיות, בנייה נטושה במשך שלושים או ארבעים שנה הן חסרות נשימה. הישרדותם תלויה בהתערבות דחופה ומיידית עבור חלק.


20)       המשימה היא עצומה, מסובכת סוגיות של בעלות על קרקעות, וסופו של דבר, עניין של כספים. חסות מקומית או בינלאומית היא יקרה ערך, אבל היא לא יכולה לפתור הכל. זה לא, לעומת זאת, סכומים אסטרונומיים, מיליון הסנאט בילה בחוכמה יכולים לעתים קרובות להימנע מלבלות יותר משמעותי בהמשך. לפעמים זה מספיק כדי התערבות בצורה של עבודה מיישובים עירוניים יכולים לספק לטובתם. זה עוד יותר הכרחי שהאידיאולוגיה הפוליטית של יועצים אינה עיוורת, כפי שקרה כאשר ברחובות כל המלאח היו débaptisées למרות שכל ישר, כל תחושה של היסטוריה או פשוט טעם טוב, למורת רוחם תושביהם, כל הדתות 12.


21)       אם מעגליים קול של משרד הפנים היו תוצאות מועילות בשימור אתרים והאוכלוסייה היא בדרך כלל מכובדת של נכסי תרבות יהודים, הוא נשאר אורינטציה פורמאלית יכולה להעלות את המודעות ברחבי של קהילות מקומיות כדי להיות מעורב יותר בשימור מורשת שהעומס אינו נח רק על מוסדות יהודים.

תוצאות וסיכויים

22)       עם זאת, מועצת הקהילות יהודיות במרוקו ובמורשת התרבותית קרן היהודיה המרוקאית יש, בשנים האחרונות, היו מעורבת במשימת הצלה, משימה של נאמנות להיסטוריה הארוכה והעשירה של יהדות מרוקו , כבוד מיסיון בקונצרט הלאומי. הפעולה של מוסדות היהודים אלה אין לו תחליף בייחודו כערך שלו כדוגמה לאימון ולכל השותפים הרלוונטיים, בין אם ציבורי או פרטי.

23)       במרכזה של פעולה זו היא היצירה של המוזיאון ליהדות מרוקו בקזבלנקה 13 שפתחה את שער לציבור בסתיו 1998. זה פונקצית מוזיאון, 600 מ '2 מכוסים בסטנדרטים הבינלאומיים של בטיחות ושימור, שיכול לארח אוספים בינלאומיים. זה נועד כדי לאסוף את כל חפצי פולחן, אתנוגרפיה ואמנותית להפוך את ההיסטוריה של חיי דת, מנהגי משפחה, את העבודה, את התרבות של יהדות מרוקו, בצורות השונות, בהקשר של תרבות מרוקנית . הוא מיועד לכל דורות היהודים מרוקאי, מרוקו והתפוצות חדשים, תלול עצמו בשורשים ההסטוריים שלהם, מבקרים סקרנים לגבי הגרסה המרוקאית של היהדות, ועוד במיוחד זרים, המרוקאי המוסלמיים הציבור להציג מרכיב יהודי של התרבות הלאומית.

24)       החלק השני של פעולה תרבותית קהילתית, העריכה הוא לפני הלידה של הקרן, עם פרסומו של ספרים שהיא ממשיכה להתפשט, כגון יהודי מרוקו, זהות ודיאלוג 14 ויהודים מרוקו - תמונות וטקסטים 15.

25)       המועצה של קהילה האירופית, עם השתתפות של הקרן כיום נערכת פרסום תקליטורים מקיפים על מרוקנית יהדות.

26)       הקרן גם שומרת על אוסף אינטנסיבי, אחסון ומלאי של מורשת תרבותית יהודי מרוקנית: טקסטים בעברית ובספרדית יהודיה, ערבית יהודיה, מסמכים, שונים, קרנות ומוסיקה ליטורגית.

27)       כמורשת אדריכלית, לאחר את המלאי ראשוני, בהכרח קצרה, קרן מפתחת צילום אינטנסיבי ארכיונים ואתרי וידאו: mellahs, בתי כנסת, בתי קברים, מקדשים, הודות לכישוריו של מאדאם Zhour Rehihil המנותקים מהמשרד ענייני תרבות עם האחרון.

28)       אתר שחזור והוא מטרה בסיסית של הקרן. זה הפך את שיקום בית ההכנסה Arazan (35 ק"מ מTaroudant), ההתערבות הראשונה של בית ההכנסה של בן וליד טטואן, בית הכנסת אטיאס הצהרה של Essaouira.

29)       היא מפתחת תכנית שיתופית עם IV מאסטר patrimonio בית הספר לאדריכלות של ולנסיה על מנת להשיג את שיקום בתי כנסת וMansano Fassiyine תרבוש.

30)       התאחדות עם "אדריכלות ופיתוח" בפריז, שהיא מכינה אתר עתיק תכנית שיקום של איפראן אנטי אטלס (בית קברים ובית הכנסה).

31)       לבסוף, הקרן מעורבת בשיקומו של בית הכנסת אבן דנן בפז (17 - המאה שמונה עשר), יצאה לדרך. מימושו של פרויקט זה ישמש כמודל והתייחסות לפרויקטים אחרים. אונסקו חרוט עם שלושה בתי כנסת אחרים, בין מצבות כדי להציל את התכנית "המורשת אוניברסלית של אנושות פאס", ובתור שכזה, יש להקל קשר עם נותני חסות פוטנציאליים. המשרד לענייני תרבות אבדו הוזמן על ידי סקרי מוחמד חסן Ameziane, מפקח של מצבות זכרון ההיסטוריות של פז. קרן אנדרטת העולם משתתפת במימון. המאמץ העיקרי, עם זאת, לזכותה של האגודה לשיקום בית הכנסת אבן דנן בפז והנשיא שלה, בנימין דנן מי נתן את העמותה, וגייס את ההון הדרוש מ משפחת דנן ותורמים אחרים ממרוקו. הוועדה של האיגוד יש סביב הנשיא שלה, קרן הנציגה (מר סיימון לוי), נשיא הקהילה היהודיה בפאס (ד"ר ארמנד Guigui) והנרי מ דנן העוקב אחר העבודה. הסכם שותפות נקשר סניף המורשת וההתאחדות, עם ההבטחה להשתתפות באתר של צוות maallimin 16 של המשרד לענייני תרבות ומשרדו של M יצירה האדריכלית והמדעי . Ameziane חסן.

32)       ברגע שהעבודה הושלמה, תחזוקה, הטיפוח ופתוח למבקרים, תופקד בידי הקרן, חלק מהפרויקט מראשיתו.

33)       מורשת קרן התרבות היהודיה המרוקאית היא אכן מוסד שהוקם כדי לנהל את הטווח הארוך, אתרים שבאחריותה, הדורש מחקר מימון והכשרה של כוח אדם מיומן.

34)       יצירת מוזיאון, שחזור של אתרים יהודים נגיש לציבור, במישרין או באמצעות כתב ואורקולי, כזה הוא השאפתנות והמשימה הקונקרטית של הקרן. משאלתו היא לתרום לראייה מקיפה יותר של תרבות הפלורליסטית של מרוקו, וכתוצאה מתרומות של כל מרכיביה ההסטוריים.

אחד בין "אותנטיות" ו" contemporaneity "(NDLE).

2 באימוץ התרבות היהודי בעיצומו שהחלו בשנת 1862 עם הקמתו של בית הספר הראשון של כי"ח. זה ראה באמנציפציה של יהודי מרוקו בגישה לתרבות הצרפתית או אזרחות צרפתית, איך צו כרמיה עשה יהודיי אזרחים אלג'יריים צרפתים. בשנת 1912, הברית נוצרה ב 50 שנתי רשת של בתי ספר 27. זה חייב להיות אמר כי ההוראה המסורתית של דתי, המשיכה חסידיו, וכן, בסמוך לתרבות הצרפתית נשמר תרבות מסורתית, בעיקר דוברי ערבית (או ספרדי או ברברי) בחריפות נתמך על ידי דת.

רבעון 3 המלאח יהודי.

4 Qsar, qsour לשון רבה: כפר מבוצר.

5 יעדים אלה מופקים מהעלון "קרן למורשת תרבותית יהודי מרוקנית לשימור המורשת אלפיים שנה."

6 מחווה צריכה להיות משולמת על העבודה המדהימה שבוצעה על ידי החיים זעפרני מאז 1960 והפכה להיקף של תרבות ציבורית שהשפה הפכה צרפתי, בעוד מורשת מבריקה, פחות או יותר מטושטש או ממוזער עד כה, דרך יצירות כמו ח זעפרני, אדמה יהודיה פדגוגיה של האיסלאם ההוראה המסורתית של עברית ויהדות במרוקו, פריז, Maisonneuve, 1969. ח זעפרני ופ Galand-פרנה, גרסה ברברית של ההגדה של פסח. טקסט Tinghir Todra (גבוה אטלס) מרוקו, 2 כרכים, פריז, תוספת להליכים של GLECS, 1970. ח זעפרני, היהודים ממרוקו, חברתי, הכלכלי והדתי - ולימודי taqqanot שו"ת מ15 אחרו לתחילת המאה עשרים, פריז, Geuthner, 1972. ח זעפרני, שירה יהודי המוסלמי המערבי, פריז, Geuthner, 1977. ח זעפרני, ספרות וניב עממי יהודי מוסלמי המערבי, פריז, Geuthner, 1980. ח זעפרני, אלף שנתי חיים יהודים במרוקו, פריז, Maisonneuve & Larose, 1983 (תורגם על ידי א Chahlan ועבד אל גאני אבו-1-c עזם, קזבלנקה, 1987). ח זעפרני, קבלה, חיי קסם ומיסטיים: יהדות מערב מוסלמי, פריז, Maisonneuve & Larose, 1986. ח זעפרני וא "קהלת והפרשנות שלו," Caquot הספר של הסגפנות, פריז, Maisonneuve & Larose, 1989. ח זעפרני, אתיקה והפרשנות הקבלית המיסטית של "חוזה האבות" J. Bu איפרגן, פריז, Maisonneuve & Larose, 1991.

7 המרכז לחקר יהדות מרוקו (MGCC) מספק תמיכה לסטודנטים וחוקרי דוקטורט באמצעות משרדיו ברבאט, פריז וירושלים.

8 כדי לצטט רק כמה דוגמאות שמזכירות את עבודתו של מר Laghraib על ההיסטוריה של היהדות במרוקו מזרחית, התזה של ד"ר א שירה יהודיה Chahbar במרוקו בין ההשפעה של האנדלוסית מרוקנית ומקורי, שגם שואפת לספק לציבור יצירות פיוטיות ערביות בכתב מקורי ערבית יהודיה כמו זה של ר ' המאה משה אל באז ספר 19, ראה Namadij .י. ג r דקות אל מע 'רבי אל malhoun דו-1-אל הסעודית Yahoudia, בסקירה של הפקולטה לאמנויות של טטואן, מס' 6, 1993, עמ '. 85-102. ראה גם ש ' יהודיי לוי, Parlers ערבים במרוקו: תכונות והלוואות. היסטוריה, גאוגרפיה וסוציולינגוויסטיקה ניב, הצהרת תזה, פריז VIII, 1990, עמ '1850.

בית ההכנסה נהון 9 שוחזר בשנת 1994 הודות למאמציו של מר Sibony, מסעדת טנג'יר בניו יורק, עד הקהילה היהודיה של תורמים האמריקאים טנג'יר והתפוצות היהודים טנג'יר.

10 הילולות, הילולת רבים היא השם בעברית צליינות יהודיה מרוקאי, יחוג מדי שנה במסורת של moussems לOuazane, סאפי, Ouarzazate, Taroudant, Ntifa, סטט, אחמד בן איט Ourir, אוריקה Essaouira, קזבלנקה , Azemmour Oumnas, מכירה, בני מלאל, Demnate Gourrama, וכו '.

אתר 11 Arazan, 35 ק"מ מTaroudant וקצה Sous עואד ננטש על ידי האוכלוסייה היהודיה שלה לפני 30 שנים, המלאח, Adobe, התמוטט למעט בית ההכנסה, נערך על ידי הטיפול של שכן מוסלמי, מר הרים. אדריכל אמריקאי צעיר, מר יואל זאק התאהב בעת הכנת ספר על בתי כנסת מרוקנית, מטעם קרן אנדרטת העולם. זה שוחזר לאותו תחת מנהיגות מדעית בשותפות בין המחלקה לתרבות של מועצת קהילות יהודיות של מרוקו (כיום תרבות קרן למורשת יהודיה מרוקאי), יטאואר הקרן (ארה"ב) והקהילה היהודיה קזבלנקה.

12 זה מקרה במרקש ופאס. שמות של רחובות, מהשימוש הפופולרי בDerb הטעם שלהם כפי שעשה אל פראן tehti (Rue du ארבעה למטה) או "Aqba של Ulad Abensur (חוף Abensur שבט) הוחלפו בתפלות שמות של ערים ... למותר לציין, התושבים הנוכחיים של המלאח נשמרים והאריכו את חייו של שמות פופולריים אלו אבות ...

13 81, Rue ז'ול האנטר גרוס, אואזיס, קזבלנקה.

14 "יהודי מרוקו, זהות ודיאלוג", PNAS של הסימפוזיון הבינלאומי על יהדות מרוקו: תרבות, ההיסטוריה והתפתחות חברתית (פריז, 18-21 דצמבר 1978) מהדורות של Mind סאבאג', 1980.

עבודה קיבוצית 15 בבימויו של אנדרו גולדנברג, יהודי מרוקו, תמונות וטקסטים, פריז, סופר du מהדורות, 1992.

16 אומני מאסטר (NDLE).

Commenter cet article

Archives

Nous sommes sociaux !

Articles récents